TrendForce: رشد اسپیکرهای هوشمند با سریع‌ترین شتاب پیش می‌رود

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی TrendForce در روز چهارشنبه ۷ نوامبر ۲۰۱۸ (۱۶ آبان ۱۳۹۷) با انتشار یک گزارش تحلیلی از جدیدترین گرایش‌ها در بازار جهانی اسپیکرهای هوشمند، به توصیف وضعیت کنونی بازار اسپیکرهای هوشمند و پیش‌بینی بازار این محصولات در آینده پرداخت. طبق این گزارش، انتظار می‌رود حجم عرضه جهانی اسپیکرهای هوشمند تا پایان سال ۲۰۱۸ به رقم ۶۲٫۲۵ میلیون دستگاه بالغ شود. همچنین، برآورد می‌شود عرضه جهانی این محصولات در سال ۲۰۱۹ با رشد سالانه ۵۳ درصدی، به ۹۵٫۲۵ میلیون دستگاه برسد. TrendForce این رشد چشمگیر را به گسترش اسپیکر Google Home به مناطق بیشتر و همچنین رشد بازار اسپیکرهای هوشمند در چین نسبت می‌دهد.

در بین تمام محصولات الکترونیکی مصرفی، اسپیکرهای هوشمند شتاب رشد بیشتری داشته‌اند. طی چند سال اخیر، اسپیکرهای هوشمند به عنوان یک راهکار کاربردی عمده از تعاملات صوتی، ظهور کرده و در حال حاضر این محصولات به سرعت در حال تبدیل شدن به دروازه‌ای برای استفاده از دیگر محصولات منازل هوشمند و اکوسیستم‌های وسیع هستند. علاوه بر برندهایی مثل آمازون و گوگل – که از پیشگامان تولید این محصولات به شمار می‌روند – کمپانی‌هایی مثل اپل، فیس‌بوک، Baidu و Tencent نیز امسال وارد این بازار شده‌اند.

تام تی‌ین (Tom Tien)، تحلیلگر TrendForce، با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از بازار اسپیکرهای هوشمند در آمریکا متعلق به آمازون است، خاطر نشان کرد که گوگل چاره‌ای جز روی آوردن به بازارهای خارج از آمریکا ندارد. تشخیص کلام در اسپیکر گوگل در نتیجه فناوری پیشرفته هوش مصنوعی بوده و به پشتوانه این امتیاز، گوگل رابط کاربری صوتی خود را برای چندین زبان توسعه می‌دهد. گفتنی‌ست از سال ۲۰۱۸، اسپیکر Google Home از ۶ زبان پشتیبانی می‌کند (در صورتی که در سال ۲۰۱۷، تنها ۴ زبان در این دستگاه پشتیبانی می‌شد). تعداد کشورهایی که این محصول به آنها وارد می‌شود نیز از ۶ کشور در سال گذشته به ۱۳ کشور در سال جاری میلادی افزایش یافته است.

Google Home Max

پیش‌بینی می‌شود، در سال ۲۰۱۹، اسپیکر Google Home با پشتیبانی از بیش از ۱۱ زبان، در بیشتر از ۱۸ کشور دنیا عرضه شود. حجم عرضه این محصول در سال ۲۰۱۹ حدود ۳۰٫۹۶ میلیون دستگاه تخمین زده شده است که با فرض درست بودن این رقم، میزان رشد سالانه Google Home چیزی برابر با ۷۲ درصد خواهد بود.

بازار اسپیکر هوشمند در چین؛ انتظار برای تغییر مجدد و رشدی سریع در سال ۲۰۱۹

به گفته تی‌ین، رشد سریعی در بازار اسپیکرهای هوشمند چین برای سال ۲۰۱۹ پیش‌بینی می‌شود، اما ممکن است قبل از آن، شرکت‌ها با پایین آوردن قیمت‌ها بازار را رقابتی کنند. ارائه محصولاتی با قیمت‌های بسیار پایین (یا در اصطلاح “تهاجمی”) از سوی کمپانی‌های بزرگ، ممکن است برندهای کوچک‌تر را از بازار حذف کند.

بزرگ‌ترین رویداد فروش اینترنتی در چین در تاریخ ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) – که “روز مجردها” یا Singles’ Day نامگذاری شده است – اتفاق می‌افتد. متعاقبا برندهای برتر اسپیکرهای هوشمند چینی برای گسترش سهم خود از این بازار، قیمت‌های رقابتی‌تری را ارائه خواهند کرد. به عنوان مثال، Tmall Genie (اسپیکر هوشمند Alibaba) و Xiaodu (اسپیکر هوشمند Baidu) در این ماه با قیمت‌های پایین‌تری به فروش خواهند رسید. بد نیست بدانید، قیمت اصلی اسپیکر Tmall Genie Fang Tang چیزی برابر با ۱۹۹ یوان است، اما در بازه زمانی ۲۰ اکتبر تا ۱۰ نوامبر (۲۸ مهر تا ۱۹ آبان)، با پرداخت ۱۴۹ یوان می‌توان پیش‌سفارش خرید این محصول را ثبت کرد و جالب‌تر آنکه در روز ۱۱ نوامبر، قیمت این اسپیکر به ۶۹ یوان می‌رسد! به همین شکل، قیمت اسپیکر Xiaodu نیز از ۲۴۹ یوان به ۷۹ یوان کاهش خواهد یافت.

قیمت‌های تهاجمی ارائه شده از سوی این شرکت‌های بزرگ، قدرت رقابت را از سایر برندهای کوچک‌تر خواهد گرفت و به دلیل فشار هزینه‌ای و متحمل شدن زیان، آنها را مجبور به ترک بازار و یا خزیدن به بازارهای خاص (برای مخاطبان خاص) خواهد نمود. پیش‌بینی TrendForce آن است که بازار اسپیکرهای هوشمند چین در سال ۲۰۱۹، پس از تجربه یک تغییر اساسی، وارد دوره‌ای از رشد سریع خواهد شد. البته این امر زمانی اتفاق می‌افتد که مشتریان طرز فکر سنتی خود را کنار گذاشته و نظر مثبت‌تری درباره اسپیکرهای هوشمند پیدا کنند.

طبق پیش‌بینی TrendForce، عرضه اسپیکرهای هوشمند از سوی برندهای چینی با ۱۰۱٫۲ درصد رشد سالانه، از ۱۴٫۲۷ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۸ به ۲۸٫۷۱ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۹ خواهد رسید.

از لحاظ استراتژی بازار، برندهای برتر تولید اسپیکرهای هوشمند در چین، علاوه بر کاهش قیمت‌ها، امکانات و مزایای مناسبی را نیز در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهند. به عنوان مثال، تمرکز کمپانی Alibaba روی کاربردهای هوش مصنوعی بوده و شیائومی روی ساخت اکوسیستم سخت‌افزاری خود تأکید دارد. از سوی دیگر، Baidu در هر دو جنبه هوش مصنوعی و اکوسیستم سرمایه‌گذاری کرده تا بتواند به رقبا برسد. در سال‌های آتی، هدف مشترک برندهای برتر، چیزی نخواهد بود جز ساختن سیستم‌های تشخیص کلام (بر مبنای هوش مصنوعی) و اکوسیستم‌های سخت‌افزاری، سرویس‌ها و کاربردهای جامع تا بدین وسیله کاربران را به سمت خود جذب کنند. بنابراین، انتظار می‌رود که به‌زودی شاهد افزایش تقاضا برای خرید اسپیکرهای هوشمند در چین باشیم.

در پایان لازم به ذکر است که اسپیکرهای هوشمند تولید شده توسط برندهایی مثل آمازون، اپل و گوگل، همگی در چین ناموجودند. با توجه به پشتیبانی نشدن از زبان چینی در اسپیکرهای برندهای یاد شده، امکان گسترش سرویس‌های آنها در چین بسیار دشوار است.  

اخبار موبایل
لنوو Z5 پرو جی تی با اسنپدراگون ۸۵۵ و رم ۱۲ گیگابایتی از راه رسید

لنوو ساعاتی پیش رویدادی برگزار کرد که در آن علاوه‌بر رونمایی Z5s، اولین گوشی‌اش با دوربین سه‌گانه، گوشی خارق‌العاده‌ای به‌نام Z5 Pro GT را با مکانیزم دوربین کشویی معرفی کرد. این دستگاه اولین گوشی هوشمند معرفی‌شده در جهان است که از اسنپدراگون ۸۵۵ به‌همراه ۱۲ گیگابایت رم بهره می‌برد. زد ۵ پرو …

اخبار موبایل
سری گلکسی M سامسونگ به‌زودی رونمایی می‌شود

 چندی پیش اعلام کرده بودیم سامسونگ قصد دارد سری جدید گلکسی M را رونمایی کند. انتظار می‌رود این مدل برای کاهش هزینه‌های سامسونگ جایگزین سری J و On و C شود. سامسونگ هنوز این سری جدید را تأیید نکرده؛ ولی ممکن است خط تولید این مدل‌ها به‌زودی راه‌اندازی شود. گلکسی …

اخبار موبایل
لنوو S5 Pro GT و Z5s رونمایی شدند

شرکت لنوو ساعاتی پیش با برگزاری مراسمی، به‌صورت رسمی سه گوشی جدید معرفی کرد. Z5 Pro GT نخستین گوشی معرفی‌شده‌ی جدید لنوو است که با داشتن ۱۲ گیگابایت رم برای محصولات هم‌رده‌ی دیگر شرکت‌ها رقیب قدرتمندی به‌شمار می‌آید. زد ۵ پرو جی‌تی به جدیدترین تراشه‌ی کوالکام، یعنی اسنپدراگون ۸۵۵، مجهز شده و …