معرفی Portal و +Portal پنل‌های هوشمند ۱۰ و ۱۵ اینچی فیس‌بوک‌

واحد خبر mobile.ir : پس از معرفی Echo Show به عنوان اولین تجربه شرکت آمازون در ارائه اسپیکرهای هوشمند مجهز به صفحه‌نمایش، برخی دیگر از شرکت‌ها نیز شانس خود را در این زمینه آزمودند که از آن جمله باید به لنوو Smart Display و الجی ThinQ WK9 اشاره کرد و زمزمه‌هائی مبنی بر حضور مستقل گوگل نیز در این رده به گوش می‌رسد. شرکت فیس‌بوک اما در این زمینه بر گوگل پیش‌دستی کرده و امروز از دو دیوایس هوشمند مجهز به صفحه‌نمایش‌های بزرگ به نام‌های Portal و Portal+ رونمائی کرده که برای تماس ویدئیی مبتنی بر فیس‌بوک به کار می‌روند و از دستیار هوشمند آمازون الکسا برای پاسخ به سوالات کاربران استفاده می‌کنند.

شرکت فیس‌بوک اخیرا با مشکلات امنیتی بزرگی روبرو بوده که نام این شرکت را چند رسوائی مختلف بر سرزبان‌ها انداخته است؛ در حالی‌که این شرکت هنوز از عواقب ماجرای Cambridge Analytica رهائی نیافته، یکی دو هفته پیش خبر دیگری در مورد بزرگ‌ترین هک تاریخ فیس‌بوک و لو رفتن اطلاعات کاربران منتشر شد که دردسر تمام‌عیار دیگری را پیش روی مارک زاکربرگ و تیم مدیریتی این برند قرار داد. فیس‌بوک اما برای رهائی از این شرایط سورپرایز جالبی را برای کاربران در نظر گرفته که حداقل برای مدت زمانی کوتاه توجه افراد را به موضوع دیگری معطوف می‌کند. محصولات جدید فیس‌بوک به صفحه‌نمایش‌های بزرگ و سیستم‌های صوتی پیشرفته‌ای مجهزند که برخلاف رقبای خود، به طور کامل روی ایده چت ویدئویی متمرکز شده‌اند.

نخستین نکته در مورد پورتال و پورتال پلاس به طراحی آنها تعلق دارد؛ نسخه کوچک‌تر این دوگانه یعنی Portal از شکل و طرحی کاملا مشابه با آمازون اکو شو برخوردار بوده و به همان صورت برای قرارگیری روی میز آشپزخانه یا کنار تخت‌خواب بهینه‌سازی شده است.

Portal+ اما کاملا متفاوت بوده و با پنل بزرگ و پایه عمودی آن شبیه دستگاه‌های نوبت‌دهی در بانک‌ها یا پنل‌های گرفتن سفارش در رستوران‌هاست و در در فضای خانه بیشتر مناسب قرارگیری در اتاق نشیمن به نظر می‌رسد. ابعاد این دو مدل با توجه به سایز صفحه‌نمایش‌ها، چندان کوچک نیست و برای پورتال برابر با ۹۳٫۴×۲۰۸٫۲×۲۴۹٫۹ میلی‌متر (۳٫۶۸×۸٫۲۰×۹٫۸۴ اینچ) و برای پورتال پلاس برابر با ۱۴۵٫۵×۲۲۳×۴۴۹٫۸ میلی‌متر (۵٫۷۳×۸٫۷۸×۱۷٫۷۱ اینچ) است. این سایز نسبتا زیاد البته با توجه به ثابت بودن این دو دستگاه و نیاز به اتصال دائمی آن به پریز برق مشکلی ایجاد نمی‌کند و حتی موجب راحتی بیشتر در ارتباط نیز می‌شود.

تفاوت اصلی Portal و Portal+ به صفحه‌نمایش‌های آنها باز می‌گردد؛ صفحه‌نمایش Portal یک پنل ۱۰٫۱ اینچی با وضوح ۸۰۰×۱۲۰۰ پیکسل یا ۷۲۰p است اما مدل بزرگ‌تر به صفحه‌نمایش ۱۵٫۶ اینچی فول اچ‌دی (۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل) مجهز شده که امکان چرخش به صورت افقی یا عمودی را دارد.

از این دستگاه‌ها تنها می‌توان برای پخش موسیقی از طریق اسپاتیفای، iHeartRadio و پاندورا، استریم کردن ویدئو از Facebook Watch و نمایش اخبار از سرویسی به نام Newsy استفاده کرد و حتی امکان دسترسی به پست‌های فیس‌بوک نیز برای آن در نظر گرفته نشده است! علت اصلی این لیست ناقص را بیش از همه چیز ظاهرا باید در تمرکز طراحان این دو مدل روی چت ویدئویی‌ جست‌وجو کرد؛ قابلیتی که با وجود آنکه در رقبای این صفحه‌نمایش‌های هوشمند نیز وجود دارد اما کیفیت و شیوه اجرای آن در این سری کاملا متفاوت است و برای انجام چت ویدئویی با بقیه کاربران فیس‌بوک نیز به حضور دستگاه‌های پورتال در هر دو سمت اتصال نیازی نبوده و یکی از دو طرف می‌تواند به سادگی از طریق گوشی موبایل و خود فیس‌بوک و فیس‌بوک مسنجر به این چت بپیوندد.

در هر دو مدل از یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی برای تصویربرداری استفاده می‌شود که میدان دید بسیار واید ۱۴۰ درجه‌ای را ارائه می‌کند؛ این دوربین به محض روشن شدن دستگاه، شما را شناسائی کرده و با دنبال کردن شما هنگام حرکت، شرایط بسیار آسان‌تری را در مقایسه با گرفتن گوشی در دست ارائه می‌کند. برای کامل شدن تجربه منحصر به فرد چت ویدئویی از این طریق، در پورتال و پورتال پلاس از چهار میکروفون (۲ میکروفون در پشت و دو میکروفون در جلو) استفاده شده که به گفته فیس‌بوک امکان برداشت صدا به صورت ۳۶۰ درجه را فراهم آورده و صدای شما را به‌سادگی به مخاطب منتقل می‌کنند.

خروجی صدای این دو مدل البته با یکدیگر متفاوت است و در حالی‌که در Portal از دو اسپیکر فول‌رِنج ۱۰ واتی استفاده شده، در مدل بزرگ‌تر با حضور ۲ توییتر و باس تکی ۴ اینچی، قدرت خروجی به ۲۰ وات ارتقاء پیدا کرده است.

به گفته فیس‌بوک، به لطف امکانات در نظر گرفته شده برای چت ویدئویی این دو مدل، عملا می‌توان حال و هوا و فضای یک اتاق را با فردی دیگر به اشتراک‌ گذاشت. پورتال با شروع مکالمه، افراد درون کادر را تشخیص داده و اگر تعداد این افراد زیاد باشد از میدان دید بازتری برای جا دادن همه استفاده می‌کند. نکته جالب‌تر اینکه در صورت وجود تنها یک فرد در کادر، دوربین از زوم و فوکوس اتوماتیک روی این فرد برای طبیعی‌تر کردن مکالمه استفاده می‌کند و شخص سخن‌گو نیازی به تنظیم صدا یا زاویه دوربین ندارد. طبق اعلام فیس‌بوک، این شرکت در حال همکاری با یک فیلم‌بردار برنده جایزه اسکار برای تعیین بهترین نوع حرکت و زوم دوربین حین چت ویدئویی است. برای ارتقاء کیفیت صدا و تصویر در این دو از مکانیزم فشرده‌سازی جدیدی استفاده شده که به گفته Rafa Camargo معان تیم سخت‌افزاری Portal، در نهایت به پیام‌رسان Messenger نیز افزوده می‌شود. گزینه‌های ارتباطی مشترک این دو مدل شامل بلوتوث نسخه ۴٫۲ و وای‌فای دو باند ac است و در این زمینه تفاوتی مابین آن دو دیده نمی‌شود.

با وجود اینکه صفحه‌نمایش‌های هوشمند پرتال، هیجان‌انگیز به نظر می‌رسند اما برای کاربران فیس‌بوک که در طی یک سال گذشته اخبار رسوائی‌هائی بزرگ مرتبط با حریم شخصی این کمپانی را دنبال کرده‌اند، پذیرش این دستگاه‌های پیشرفته مجهز به دوربین و میکروفون‌های متعدد در محیط خصوصی خانه اندکی مشکل به نظر می‌رسند. به همین علت ارائه Portal و Portal پلاس برای رهائی فیس‌بوک از سایه رسوائی بزرگ Cambridge Analytica به تعویق افتاده بود فیس‌بوک همچنین برای جلب نظر حداقل بخشی از خریداران احتمالی این محصول روکش جداگانه‌ای برای پوشاندن دوربین در نظر گرفته که در مواقع نیاز نداشتن به دوربین می‌توان از آن استفاده کرد. علاوه بر این، هر دو دستگاه دارای دکمه‌ای هستند که به طور کامل میکروفون‌ها و دوربین را خاموش می‌کند. این خاموش شدن البته به معنای غیر فعال شدن آنها نیست و به گفته فیس‌بوک، با استفاده از این دکمه، دوربین و میکروفون‌ها برای جلوگیری از هک احتمالی، به طور کامل آنها از مدار تغذیه خارج می‌شوند!

پورتال و پورتال پلاس، امکانی برای ضبط کردن مکالمات افراد ارائه نمی‌کنند که این ویژگی را نیز می‌توان اقدام دیگری از تیم فیس‌بوک برای جلب اعتماد کاربران در زمینه حریم خصوصی تلقی کرد. در ساختار این دو دیوایس البته مکانیزم همواره روشنی برای تشخیص صدای کاربران و فعال‌سازی دستیار صوتی Amazom Alexa در نظر گرفته شده که صدای افراد را برای تحلیل به سرورهای فیس‌بوک ارسال می‌کند. این قابلیت به صورت پیش‌فرض در اکانت فیس‌بوک کاربران فعال است و در صورت تمایل می‌توان آن را به صورت دستی در حساب کاربری، غیر فعال کرد. به گفته Camargo احتمال اینکه در آینده، دستیار صوتی Assistant گوگل نیز به این دو دستگاه افزوده شود وجود دارد.

پورتال و پورتال پلاس ابزارهای جالبی برای ارتباط ویدئویی با کاربران فیس‌بوک هستند که برخلاف همتایان خود امکان دسترسی به یوتیوب را ندارند و نه‌‌تنها از مرورگر وب و اپلیکیشن‌های واتس‌اپ و اینستاگرام در آنها خبری نیست بلکه حتی با کمک آنها نمی‌توان برای خود کاربران فیس‌بوک هم پیام ارسال کرد (حتی پیام ضبط شده ویدئویی!) بدین‌ترتیب خریداران این دو مدل تنها محدود به کاربرانی خواهد بود که واقعا و به شدت به تماس ویدئویی (تنها از طریق فیس‌بوک) احتیاج دارند و به جز این مورد (حداقل تا به امروز) دلیل خاص دیگری برای تهیه آنها دیده نمی‌شود. قیمت در نظر گرفته شده برای نسخه کوچک‌تر این سری ۱۹۹ دلار و برای پورتال پلاس، ۳۴۹ دلار است و هر دو با رنگ‌های سفید و مشکی از ماه نوامبر برای فروش به بازار عرضه می‌شوند  

اخبار موبایل
نتیجه نظرسنجی: بیشتر کاربران زومیت راهکار گوشی تاشدنی را انقلابی می‌دانند

سامسونگ اخیرا در رویداد توسعه‌دهندگانش، طرح اولیه‌ی گوشی تاشدنی خود را به جهانیان نشان داده است و همین مساله بهانه‌ای برای به رای گذاشتن این راهکار شد. نمایشگر گوشی‌های هوشمند به مروز زمان بزرگ و بزرگ‌تر شده‌اند به‌طوری که مرز بین تبلت‌ها و گوشی‌ها در حال کم‌رنگ شدن است. سامسونگ …

اخبار موبایل
پیش‌بینی TrendForce از بازار جهانی تبلت‌ها – هواوی، شرکتی که فرق می‌کند

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی TrendForce در روز دوشنبه ۱۲ نوامبر ۲۰۱۸ (۲۱ آبان ۱۳۹۷) با درج گزارشی در وب‌سایت اصلی مؤسسه، پیش‌بینی خود را از وضعیت بازار تبلت‌ها در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ منتشر کرد. طبق این گزارش، انتظار می‌رود عرضه جهانی تبلت‌ها در سال ۲۰۱۸، با ۴٫۳ …

اخبار موبایل
گزارش IDC از بازار اسمارت‌فون هند در سه‌ماهه سوم ۲۰۱۸- پررونق‌ترین فصل از ابتدا تاکنون

واحد خبر mobile.ir : بر اساس جدیدترین گزارش موسسه پژوهشی IDC، تعداد گوشی‌های هوشمند عرضه‌شده در کشور هند طی فصل سوم سال جاری میلادی به بالاترین میزان خود از ابتدا تاکنون رسیده است. بازار هند در سه‌ماهه گذشته شاهد عرضه ۴۲٫۶ میلیون دستگاه اسمارت‌فون بوده که رشد ۹٫۱ درصدی را …