گزارش گارتنر از بازار پوشیدنی‌ها – رشد ۲۶ درصدی در سال ۲۰۱۹

واحد خبر mobile.ir : موسسه تحقیقاتی گارتنر در روز پنج‌شنبه ۲۹ نوامبر ۲۰۱۸ (۸ آذر ۱۳۹۷) گزارش جدیدی را در رابطه با بازار پوشیدنی‌ها منتشر کرد. طبق این گزارش حجم عرضه محصولات پوشیدنی در کلاس‌های مختلف در سال ۲۰۱۹ به رقم ۲۲۵ میلیون عدد می‌رسد که در مقایسه با سال ۲۰۱۸ با ۲۵٫۸ درصد رشد روبرو خواهد شد. طبق این گزارش، کاربران نهائی برای خرید محصولات این رده نزدیک به ۴۲ میلیارد دلار هزینه خواهند کرد که ۱۶٫۲ میلیارد دلار از این میزان به رده ساعت‌های هوشمند تعلق خواهد داشت. بازار پوشیدنی‌ها که تا چندی پیش با افت محسوسی روبرو بود با ارائه ساعت‌های هوشمند جدید و عینک‌های مستقل واقعیت مجازی در طی چند ماه گذشته، ظاهرا با تجدید حیات روبرو شده است.

پیش از این طبق گزارش IDC از بازارهای جهانی پوشیدنی‌ها در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۸، تعداد پوشیدنی‌های عرضه شده در این بازه زمانی با رشد سالیانه ۵٫۵ درصدی روبرو شده بود و گزارش Counterpoint از بازار اسمارت‌واچ در سه‌ماهه سوم ۲۰۱۸ نیز از ۵۳ درصد رشد نسبت به سال قبل، حکایت داشت. در همین رابطه آلن آنتین (Alan Antin) مدیر ارشد در گارنتر ضمن اشاره به تقویت بازار اسمارت‌واچ به واسطه قیمت فروش متوسط (ASP) بالاتر اپل واچ می‌گوید: «اما قیمت فروش متوسط کلی ساعت‌های هوشمند از ۲۲۱٫۹۹ دلار در ۲۰۱۸ طبق انتظار به ۲۱۰ دلار در ۲۰۲۲ به دلیل رقبای با قیمت کمتر و حجم‌های [عرضه] بالاتر منجر به کاهش تولید و [همچنین] قیمت قطعات، به آهستگی کاهش پیدا می‌کند و این در حالی‌ست‌که برندهای قدرتمند مثل اپل و برندهای سنتی [سازنده] ساعت سعی در ثبات قیمت‌گذاری دارند.»

طبق این گزارش، در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۷۴ میلیون ساعت هوشمند به بازار عرضه می‌شود که این دسته را همچنان در صدر انواع مختلف دستگاه‌های پوشیدنی قرار می‌دهد. البته این وضعیت از نگاه گارتنر دوام نداشته و در سال ۲۰۲۲ نوع دیگری از پوشیدنی‌ها یعنی انواع مرتبط با گوش (hearables) از ساعت‌های هوشمند پیشی گرفته و حجم عرضه آنها که به گفته گارتنر در سال ۲۰۱۹ تنها ۴۶ میلیون عدد است، سه سال بعد از آن به ۱۵۸ میلیون افزایش خواهد یافت. شایان ذکر است که از نگاه این موسسه تحقیقاتی، در سال ۲۰۲۲، میزان ارائه ساعت‌های هوشمند به ۱۱۵ میلیون عدد خواهد رسید که بعد از hearableها در جایگاه دوم قرار می‌گیرند.

پیش‌بینی عرضه جهانی دستگاه‌های پوشیدنی از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ و سال ۲۰۲۲ (عرضه به میلیون عدد)

رده‌ ساعت‌های هوشمند پس از چندین سال حضور در بازار، آرام‌آرام به مراحل تکامل خود نزدیک می‌شود و از نگاه گارتنر به زودی در چهار دسته کلی ارائه خواهند شد. این دسته‌بندی‌ها شامل برندهای الکترونیکی مصرفی پیشرو، برندهای سازنده ساعت‌های کلاسیک و fashion، ساعت‌های مخصوص کودکان و بالاخره برندهای ساخته شده برای اهداف خاص نظیر ابزارهای کنترل و مانیتورنیگ بیماران می‌شود. در این شرایط با وجود آنکه ساعت‌های ساخته شده توسط برندهای الکترونیکی پیشرو نظیر اپل، سامسونگ و فیت‌بیت به آسانی به برتری خود در این بازار ادامه می‌دهند اما دیگر برندها نیز با شرایط مناسبی در آینده روبرو خواهد شد.

در همین رابطه آلن آنتین می‌افزاید: «برندهای ساعت کلاسیک مثل فسیل و کاسیو با ارائه سبک و انتخاب بیشتر در سبد کالای خود نسبت به برندهای تکنولوژی، سهم بازار [بیشتری] به دست خواهند آورد [و به همین خاطر] فکر می‌کنیم این برندهای ساعت کلاسیک و fashion احتمالا مسبب حداکثر ۲۰ درصد عرضه عددی تا ۲۰۲۲ خواهند بود.»

از نگاه گارتنر دستبندهای سلامتی با عرضه ۳۸٫۹ میلیونی، دومین پوشیدنی محبوب بازار در سال ۲۰۱۸ هستند که با وجود آنکه در سال ۲۰۱۹ با رشد ۷٫۴ درصدی به حجم عرضه ۴۱٫۸ میلیونی دست خواهند یافت اما این دسته در سال آینده جایگاه دوم خود را از دست داده و پس از پوشیدنی‌های مربوط به گوش در جایگاه سوم قرار می‌گیرد. hearableها که در حال حاضر شامل محصولاتی مثل AirPods اپل و Gear IconX سامسونگ می‌شوند در سال ۲۰۱۹ طبق پیش‌بینی گارتنر با ارتقاء ۳۷٫۹ درصدی به حجم عرضه ۴۶٫۱ میلیونی دست می‌یابند و در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۳۰ درصد حجم عرضه پوشیدنی‌ها را تشکیل می دهند. عمده کاربری این دیوایس‌ها در حال حاضر در زمینه‌های ورزش و سلامتی، ارتباطات، سرگرمی و کاربری‌های پزشکی امدادی‌ست اما از نگاه گارتنر کاربری آنها در آینده به قابلیت‌های پیشرفته‌تری نظیر دستیار هوشمند مجازی و مسیریابی ارتقاء یافته و برخی وظایف گوشی‌های هوشمند نیز توسط آنها برعهده گرفته می‌شود.

سامسونگ Gear IconX

دستبندها در یک دورنمای ۴ ساله، جایگاه سوم خود را نیز به نفع نمایشگرهای روی سر (Head-mounted display یا HMD) از دست می‌دهند و به گفته گارتنر در سال ۲۰۲۲ با حجم عرضه ۵۱٫۷ میلیونی، پشت سر HMDهای ۸۰٫۱ میلیونی قرار می‌گیرند. به گفته گارنتر، عوامل بازدارنده اصلی در فروش گسترده HMDها در بین کاربران عادی شامل مواردی مثل میزان دسترسی، قیمت، راحتی در استفاده و طراحی نازیبا بوده و از همین رو محرک اصلی در این بازار به خصوص در رده واقعیت افزوده، به کاربری‌های حرفه‌ای و تشکیلاتی مرتبط است؛ جائی‌که از این گونه دیوایس‌ها به عنوان ابزارهائی بدون دخالت دست (hands-free tools) برای ارتقاء فعالیت‌های حرفه‌ای استفاده می‌شود.

استفاده اصلی از HMDهای واقعیت مجازی در مباحث سرگرمی و بازی خواهد بود که با وجود آنکه هنوز فاصله مشخصی مابین انتظارات کاربران و آنچه تکنولوژی قادر به انجام است وجود دارد اما این شرایط در آینده قابل تغییر خواهد بود. گارتنر این تغییر را منوط به افزایش قیمت در این بازار می‌داند و از HMD‌ها به عنوان یکی از معدود پوشیدنی‌هائی یاد می‌کند که تا سال ۲۰۲۲ با ۱۹٫۲ درصد افزایش در قیمت فروش متوسط روبرو می‌شوند. 

اخبار موبایل
نسخه مفهومی سونی اکسپریا ایکس زد ۴ با دوربین سه گانه در ویدیویی دیده شد

براساس آخرین خبرها انتظار می‌رود سونی اکسپریا ایکس زد ۴ در کنگره‌ی جهانی موبایل (MWC) معرفی شود. این کنگره فوریه‌ی۲۰۱۹ (‌مصادف با بهمن‌۱۳۹۷)‌ در بارسلونا برگزار خواهد شد. با وجود آنکه تاکنون خبرهای زیادی درباره‌ی این گوشی هوشمند منتشر نشده؛ اما در ویدئویی که کانال یوتیوب کانسپت کریتور (Concept Creator) از ایکسپریا …

اخبار موبایل
آنر با انتشار تصاویری طراحی جلویی گوشی هوشمند ویو ۲۰ را رونمایی کرد

آنر، یکی از زیرمجموعه‌های مهم هواوی، در تیزری تبلیغاتی، ویو ۲۰ را با حفره‌‌ای برای دوربین سلفی در صفحه‌نمایش رونمایی کرد. این گوشی هوشمند با فناوری لینک توربو عرضه می‌شود که امکان اتصال همزمان به اینترنت وای‌فای و ۴G را فراهم می‌کند. View 20 همچنین از دوربین اصلی ۴۸مگاپیکسلی با حسگر IMX586 …

اخبار موبایل
اولین گوشی ۵G وان پلاس اوایل خردادماه سال آینده معرفی می‌شود

وان‌پلاس در مقایسه با شرکت‌هایی همچون سامسونگ و هواوی، شرکت نسبتا کوچکی محسوب می‌شود. با این وجود، وان‌پلاس قصد دارد سال آینده‌ی میلادی، اولین شرکتی باشد که در اروپا گوشی هوشمند با قابلیت پشتیبانی از اتصال به شبکه‌ی ۵G را به بازار عرضه کند. پیشتر نیز گفته شده بود که وان پلاس، نخستین …