PwC اعلام کرد: اپل بی‌بدیل در نوآوری؛ آمازون یکه‌تاز تحقیق و توسعه

واحد خبر mobile.ir : کمپانی PricewaterhouseCoopers یک شرکت چندملیتی‌ در لندن است که در زمینه ارائه خدماتی مثل مشاوره مدیریت، مشاوره مالی و سرمایه‌گذاری، مشاوره حقوقی، خدمات حسابداری و … فعال می‌کند. این شرکت در گزارشی که اخیرا در یکی از مجله‌های وابسته به شرکت – یعنی strategy-business – منتشر کرده، به مقوله برترین کمپانی‌های دنیا از حیث نوآوری و بودجه اختصاص داده شده برای تحقیق و توسعه پرداخته است. طبق این گزارش، در سال مالی ۲۰۱۸ – پایان یافته در ۳۰ ژوئن – کمپانی آمریکایی اپل نوآورانه‌ترین شرکت سال ۲۰۱۸ لقب گرفته و آمازون نیز با صرف مبلغی معادل ۲۲٫۶ میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه، در این زمینه بیش از سایر کمپانی‌های دنیا هزینه کرده است.

همانطور که در مقدمه گفته شد، کمپانی اپل در صدر فهرست نوآورانه‌ترین کمپانی‌ها قرار دارد. جالب است بدانید از سال ۲۰۱۰ همواره این عنوان در اختیار اپل بوده و تنها در سال ۲۰۱۷ بود که آلفابت توانست موقتا این جایگاه را کسب کند. اپل نخستین کمپانی آمریکایی بود که در سال ۲۰۱۸ موفق شد به ارزش بازار ۱ تریلیون دلار دست یابد. مطمئنا چنین دستاوردهایی تصادفی نبوده و نشان از توانایی اپل در طراحی و توسعه محصولات و خدمات متمایز دارد. پس از اپل، کمپانی‌های آمازون، آلفابت و مایکروسافت به ترتیب رتبه‌های دوم تا چهارم را در نوآوری از آن خود کرده‌اند. فهرست ده کمپانی برتر ۲۰۱۸ از منظر نوآوری را در زیر مشاهده می‌کنید.

۱۰ کمپانی برتر از لحاظ نوآوری از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸

با نگاه به این فهرست، حسی دیجیتال به شما دست می‌دهد! در بین ۱۰ کمپانی فوق، ۳ شرکت اپل، سامسونگ و اینتل در بخش کامپیوتر و الکترونیک بوده و ۵ شرکت آمازون، آلفابت، فیس‌بوک، مایکروسافت و نت‌فلیکس نیز در حوزه نرم‌افزار و اینترنت فعالیت دارند. تنها خودروسازی که در این لیست دیده می‌شود تسلا است. جالب است بدانید مقاله واشنگتن پست در ارزیابی خودروی الکتریکی Model 3، این خودرو را “آیفون چرخ‌دار” نامیده بود. تنها کمپانی صنعتی قدیمی حاضر در این لیست – یعنی جنرال الکتریک – نیز طی سال‌های اخیر در پی آن بوده تا خود را به عنوان یک “کمپانی صنعتی دیجیتال” معرفی کند.

می‌رسیم به بحث هزینه برای تحقیق و توسعه یا در اصطلاح RD. طبق داده‌های گزارش اخیر، کمپانی آمریکایی آمازون با صرف مبلغ ۲۲٫۶ میلیارد دلار در زمینه تحقیق و توسعه، برای دومین سال متوالی، در رتبه نخست ایستاد. پس از آن، کمپانی‌های آلفابت (با ۱۶٫۲ میلیارد دلار)، فولکس‌واگن (با ۱۵٫۸ میلیارد دلار) و سامسونگ (با ۱۵٫۳ میلیارد دلار) در مکان‌های دوم تا چهارم قرار می‌گیرند. در ادامه فهرست ۲۰ کمپانی برتر دنیا از حیث هزینه برای RD در سال ۲۰۱۸ را ملاحظه می‌کنید:

۲۰ کمپانی برتر از لحاظ هزینه در زمینه تحقیق و توسعه (RD)

هزینه برای تحقیق و توسعه در بین ۱۰۰۰ شرکت برتر از این حیث، در سال ۲۰۱۸ با ۱۱٫۴ درصد رشد سالانه به رقم بی‌سابقه ۷۸۲ میلیارد دلار رسیده که نشان می‌دهد صرف هزینه برای اهداف RD در تمام مناطق دنیا و تقریبا در همه صنایع (به جز صنایع دفاعی، هوافضا، انرژی و صنایع شیمیایی) افزایش یافته است. میزان هزینه کمپانی‌های حوزه کامپیوتر و الکترونیک، تا پایان سال ۲۰۱۷ بیش از ۵ سال بود که هیچ رشدی نداشت و لذا کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که در سال ۲۰۱۸، شرکت‌های فعال در حوزه سلامت، از لحاظ هزینه‌های صرف‌شده برای RD در رتبه نخست قرار بگیرند. اما این پیش‌بینی محقق نشد و علی‌رغم افزایش بودجه تحقیق و توسعه از سوی بخش بهداشت و سلامت، افزایش خیره‌کننده ۱۳ میلیارد دلاری در بودجه تحقیق و توسعه صنایع کامپیوتر و الکترونیک، این بخش‌ها را همچنان در رتبه اول نگه داشت.

همانطور که گفته شد، از لحاظ جغرافیایی، افزایش هزینه برای RD در کمپانی‌های همه مناطق مشاهده می‌شود، اما چین و اروپا در این زمینه سرآمدند. در این میان، کمپانی‌های چینی با افزایش ۳۴٫۴ درصدی هزینه‌های تحقیق و توسعه، فاصله خود را از بقیه حفظ کرده‌‌اند.

طبق تحلیل ارائه‌شده در گزارش اخیر، آن دسته از کمپانی‌ها که هم در نوآوری سرآمد بوده و هم عملکرد بهتری نسبت به سایرین داشته‌اند، در ۶ خصلت مشترک هستند:

۱- استراتژی نوآوری خود را با استراتژی کسب‌وکارشان تراز می‌کنند.

۲- در مقیاس کل شرکت، پشتیبانی فرهنگی برای نوآوری ایجاد می‌کنند.

۳- رهبران رده بالای آنها تا حد زیادی در برنامه‌های نوآوری مشارکت دارند.

۴- فهم مصرف‌کنندگان نهایی را مستقیما مبنای نوآوری قرار می‌دهند.

۵- در اوایل فرآیند نوآوری، انتخاب پروژه را با دقت فراوان کنترل می‌کنند.

۶- در هر یک از پنج خصیصه فوق عالی عمل کرده و این اصول را به گونه‌ای در جهت کسب رضایت مشتری به کار بسته‌اند که توانسته بازار آنها را متحول کند.

برای یک کمپانی، رسیدن به سطح عملکرد بالا دشوار بوده و دشوارتر از آن، حفظ این شرایط است. اما موفقیت کمپانی‌های نوآور، مهر تأییدی‌ست بر این اصل که هیچ رابطه‌‌ درازمدتی بین مقدار هزینه خرج شده برای نوآوری و عملکرد مالی شرکت وجود ندارد. به عبارت دیگر، هزینه کردن در جهت نوآوری، الزاما وضعیت مالی شرکت را بهبود نمی‌بخشد. بلکه آنچه اهمیت دارد آن است که کمپانی‌ها چگونه این پول و دیگر منابع را برای ارائه محصولات و خدمات مشتری‌پسند، به کار می‌بندند. ناگفته نماند، کیفیتِ استعداد، فرآیندها و تصمیم‌گیری‌های شرکت نیز در این زمینه حائز اهمیت است.  

اخبار موبایل
نگرانی‌های امنیتی در مورد هواوی به نفع سامسونگ تمام خواهد شد

سامسونگ بزرگترین سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند و نیمه هادی در جهان است؛ اما زمانی که صحبت از شبکه می‌شود، چنین جایگاهی از آن سامسونگ نیست و هواوی در این بخش بازار در جایگاه و موقعیت صدرنشینی قرار گرفته است. در واقع سامسونگ از نظر سهم بازار تجهیزات شبکه‌ی ۴G در جایگاه پنجم قرار گرفته …

اخبار موبایل
نسخه مفهومی سونی اکسپریا ایکس زد ۴ با دوربین سه گانه در ویدیویی دیده شد

براساس آخرین خبرها انتظار می‌رود سونی اکسپریا ایکس زد ۴ در کنگره‌ی جهانی موبایل (MWC) معرفی شود. این کنگره فوریه‌ی۲۰۱۹ (‌مصادف با بهمن‌۱۳۹۷)‌ در بارسلونا برگزار خواهد شد. با وجود آنکه تاکنون خبرهای زیادی درباره‌ی این گوشی هوشمند منتشر نشده؛ اما در ویدئویی که کانال یوتیوب کانسپت کریتور (Concept Creator) از ایکسپریا …

اخبار موبایل
آنر با انتشار تصاویری طراحی جلویی گوشی هوشمند ویو ۲۰ را رونمایی کرد

آنر، یکی از زیرمجموعه‌های مهم هواوی، در تیزری تبلیغاتی، ویو ۲۰ را با حفره‌‌ای برای دوربین سلفی در صفحه‌نمایش رونمایی کرد. این گوشی هوشمند با فناوری لینک توربو عرضه می‌شود که امکان اتصال همزمان به اینترنت وای‌فای و ۴G را فراهم می‌کند. View 20 همچنین از دوربین اصلی ۴۸مگاپیکسلی با حسگر IMX586 …